@article { author = {Etemad Saeed, Sediqeh and Seydin, Seyed Hessam and Arab Kheradmand, Jalil and Masoumi, Gholamreza and Riahi, Hessamuddin and Dehghani, Arezoo and Miresmaeeli, Seyedeh Samaneh}, title = {Road Map of Media Management in Disasters and Emergencies: Iran 2020-2024}, journal = {Journal of Combat Medicine}, volume = {4}, number = {2}, pages = {137-144}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2717-4026}, eissn = {2717-4026}, doi = {10.30491/jcm.2021.161043}, abstract = {Background and Aim: Now, the types of Natural and man-made emergencies and disasters are increasing worldwide, so risk communication is more tangible. Media such as communication way has a prominent role in disaster risk reduction. Planning and designing a roadmap in this field can facilitate and promote efficient risk communication at a particular time. Methods: The study was conducted with a qualitative approach. Iranian media and emergency management experts were the research community. 11 experts were selected by the purposive sampling method. Data were collected by holding expert meetings in 10 two-hour sessions. The data were analyzed using the guided content analysis method. Results: In this research, the management strategies of mass media in emergencies and disasters until 1404 were extracted. Eleven strategies were identified and priority actions were determined for each of the formulated strategies. The extracted strategies were mainly in the field of creating media management infrastructures in emergencies and disasters. Conclusion: In this research, the roadmap of the media in managing the risk of emergencies and disasters in Iran has been compiled. This framework focuses on priority strategies and programs needed by the media in multiple stages of the risk management cycle of emergencies and disasters, including prevention and mitigation, preparedness, response, and recovery.}, keywords = {Media,roadmap,Health,Emergencies,Disasters}, title_fa = {نقشه راه مدیریت رسانه در بلایا و فوریت‌ها: ایران 1404-1399}, abstract_fa = {زمینه و هدف: با رشد روزافزون وقوع انواع حوادث و سوانح (طبیعی و انسان­ ساخت) در دنیا، اهمیت اطلاع‌رسانی خطر، بسیار ملموس‌تر از گذشته است. رسانه به عنوان مسیر ارتباطات، در کاهش خطر حوادث و سوانح نقش به ­سزایی دارد. برنامه‌ریزی در راستای این امر و تعیین نقشه راه می‌تواند این امر را تسهیل کرده و اثر بخشی اقدامات را در زمان مناسب ارتقاء دهد.روش‌ها: این مطالعه با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه پژوهش، خبرگان حوزه رسانه و مدیریت بلایا و فوریت­ ها در ایران بودند. 11 نفر خبره با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از برگزاری نشست خبرگان در 10 جلسه دو ساعته جمع ­آوری گردیدند. داده‌های به ­دست آمده نیز با استفاده از روش تحلیل محتوای هدایت شده تحلیل شدند.یافته‌ها: در این پژوهش راهبردهای مدیریت رسانه‌های جمعی در حوادث و سوانح تا سال 1404 استخراج گردید. یازده راهبرد شناسایی گردید و برای هر کدام از راهبردهای تدوین شده، اقدامات دارای اولویت تعیین گردید. راهبردهای استخراج شده به ­صورت عمده در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های مدیریت رسانه در بلایا و فوریت‌ها بوده است.نتیجه‌گیری: در این پژوهش نقشه راه رسانه در مدیریت خطر حوادث و سوانح در ایران تدوین شده است. این چهارچوب بر استراتژی‌ها و برنامه‌های دارای اولویت مورد نیاز رسانه در مراحل چندگانه چرخه مدیریت خطر حوادث و سوانح اعم از پیشگیری و کاهش اثر، آمادگی، پاسخ و بازیابی متمرکز است.}, keywords_fa = {رسانه,نقشه راه,سلامت,حوادث و بلایا}, url = {https://www.jmedbehrazm.ir/article_161043.html}, eprint = {https://www.jmedbehrazm.ir/article_161043_ad3005aa0a0496221a4aa8c5e407f4f6.pdf} }