درس‌هائی از امداد و درمان در عملیات آزادسازی بُستان

نوع مقاله : مروری روایتی

نویسندگان

کارشناس ارشد مدیریت، بهداری رزمی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: شهر بستان و 70 روستای اطراف آن در ابتدای جنگ تحمیلی به تصرف ارتش متجاوز بعثی عراق در آمد. در تاریخ 31/2/60 ارتفاعات الله‌اکبر پس از هفت ماه آزاد شد و نیروهای دشمن با تحمل تلفات و خسارات سنگین تا 12 کیلومتری بستان عقب‌نشینی کردند. سرانجام در تاریخ هشتم آذر 1360، شهر بستان و 70 روستای تابعه آن به تصرف رزمندگان اسلام درآمد. در ادامه تا تاریخ 22/9/60 درگیری‌ها ادامه و منطقه عملیاتی طریق‌القدس به طور کامل از لوث دشمن اشغالگر پاکسازی شد. عملیات طریق‌القدس از چنان اهمیتی برخوردار بود که امام خمینی (ره) در پیام تبریک خود آن را «فتح الفتوح» نامیدند. بهداری رزمی با برگیری از تجارب قبلی و ابتکارات جدید، پشتیبانی امدادی و درمانی عملیات را بطور کامل انجام داد.
روش‌ها: از بانک اطلاعات تاریخ شفاهی بهداری رزمی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مصاحبه تاریخ شفاهی و مرور منابع علمی منتشر شده، این مقاله تنظیم شد.
یافته‌ها: گردان‌ها و گروهان‌های بهداری نیروهای ارتش جمهوری اسلامی شرکت کننده در عملیات و بهداری رزمی تازه تشکیل شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئولیت خطیر امداد و درمان در عملیات آزادسازی بستان را برعهده داشتند. از بیمارستان صحرائی کانکسی برای نخستین بار استفاده عملیاتی شد و تجارب و نتایج بسیار ارزنده‌ای حاصل شد (بر اساس سوابق موجود دو ماه بعد از شکستن حصر آبادان، در عملیات طریق‌القدس در 8 آذر 1360، اولین بیمارستان صحرایی در دفاع مقدس به صورت کانکس و چادر در منطقه سوسنگرد توسط بهداری رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته و به کارگیری شد.
نتیجه‌گیری: سازه‌های بیمارستانی صحرائی متحرک با ابتکاراتی بر حسب شرایط در جنگ و حوادث غیرمترقبه کاربرد زیادی دارند. ضعف استحکامات امنیتی، همچنان بزرگترین مشکل این سازه‌ها بشمار می‌رود.

کلیدواژه‌ها