تحلیلی بر همه‌گیری کووید-19 در ایران و جهان

نوع مقاله : مروری روایتی

نویسندگان

مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: بیماری ویروسی کووید-19 توسط SARS-CoV-2 ایجاد می­گردد و علایم شایع آن مانند سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی است به­طوری­که برخی از علایم آن برای مثال از دست رفتن بویایی، خستگی و کوفتگی مفرط، سرفه وتب برجسته‌تر می‌باشد. در این بیماران علایم آب‌ریزش بینی کمتر از سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی وجود دارد. همچنین فاصله بین ابتلاء و بروز علائم نسبتاً طولانی‌تر از سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی بوده، میزان واگیری آن هم بسیار بالا است.
روش‌ها: این نوشته یک مقاله مروری کوتاه است و نویسندگان بعضی تجارب شخصی خود را نیز برای تحلیل اطلاعات و یافته‌های آن استفاده نموده‌اند.
یافته‌ها: آزمایش‌هایی مانند (Reverse-Transcription Polymerase Chain Reaction)RT-PCR ، دقت حدوداً 71 % برای تشخیص کووید-19 دارند. CT اسکن ابزاری بسیار دقیق برای این منظور بوده، دقت آن طبق گزارش‌های اولیه حدوداً 98 % ذکر شده است. تاکنون هیچ واکسن قطعاً موثر برای این بیماری کشف نشده اگرچه نمونه‌هایی از واکسن‌ها معرفی شده اند.
نتیجه‌گیری: در بیماران بستری با احتمال ابتلاء به کووید-19 در بیمارستان، سی تی اسکن جایگزین حساس‌تر و سریع‌تری نسبت به RT-PCR است.

کلیدواژه‌ها