@article { author = {Ramezankhani, Ali and Ghaffari, Shahram and Hajimahmoodi, Hannan and Emami-Razavi, Seyed Hasan and Khayamzadeh, Maryam}, title = {Induced Demand in Health Services}, journal = {Journal of Combat Medicine}, volume = {4}, number = {1}, pages = {13-20}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2717-4026}, eissn = {2717-4026}, doi = {10.30491/jcm.2021.150336}, abstract = {Background and Aim: Induced demand refers to performing care or unnecessary services to patients or clients of the health system by applying power and ordering the specialists of the system. Induced demand arises as a result of various economic and structural factors, health market factors, and the behavior of service recipients and vendors. In our country, induced demand is one of the challenges of the health system; it increases the costs of the health sector and reduces its efficiency. One of the main challenges in the health system is the lack of causes of problems such as induced demand and its underlying factors. Explaining and analyzing this phenomenon can provide a clear perspective for decision-making. According to general health policies, prevention of induced demand for medicine and medical equipment and supplies is the responsibility of the Ministry of Health and Medical Education, but practical activities have not been done yet. Despite the need for national applied research, we found a few credible databases about this phenomenon and there were limited researches that do not answer the questions and challenges in basic decisions. The aim of this study was to explain the strategies to reduce induced demand in the country's health services. Methods: This study was done by searching credible scientific and international references with the keyword "induced demand" and reviewing the available upstream documents, collected information on the definitions of induced demand and its effective causes, induced demand methods in medical services, challenges and how to control it. An expert panel was held with 23 specialist and national experts. Findings were collected and completed and analyzed qualitatively. Results: According to the findings, induced demand is a complex and multifactorial phenomenon that impairs the efficiency and allocation of national resources. In addition to upsetting the balance of supply and demand in the health market, it imposes additional costs on the patient and wastes time. This phenomenon sometimes leads to treatment and misdiagnosis and medical complications for health system client. Structural (causes related to organizational structure and service delivery, service recipients, and causes arising from insurance organizations) and social causes underlie the macro causes affecting induced demand. Conclusion: Induced demand is the result of the interaction of individual, social and organizational factors that have social, health, and economic consequences for the community and can be prevented by using multiple strategies to prevent induced demand in health services.}, keywords = {Induced Demand,Health Services,health system}, title_fa = {تقاضای القایی در خدمات سلامت}, abstract_fa = {زمینه و هدف: به انجام مراقبت یا فروش خدمات غیرضروری به بیماران یا مراجعین نظام سلامت با اعمال قدرت و سفارش افراد متخصص این سیستم، تقاضای القایی اطلاق می‌شود که در نتیجه عوامل متعددی ازجمله اقتصادی، ساختاری، عوامل بازار سلامت و رفتار دریافت‌کنندگان خدمت و فروشندگان آن بروز می‌کند. تقاضای القایی در کشور ما یکی از چالش‌های نظام سلامت است که موجب افزایش هزینه‌های بخش سلامت و کاهش کارایی آن می ­شود. یکی از اساسی‌ترین چالش‌های موجود در نظام سلامت، عدم ریشه‌یابی صحیح معضلاتی همچون تقاضای القایی و عوامل زمینه‌ساز آن است. تبیین و تحلیل این پدیده می‌تواند چشم‌اندازی روشن را برای تصمیم‌گیری این حوزه ترسیم نماید. براساس سیاست‌های کلی سلامت، جلوگیری از تقاضای القایی دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، ولی اقدامات عملی در این حوزه به وضوح صورت نگرفته است. علی‌رغم ضرورت پژوهش‌های کاربردی ملی، در جستجوی پایگاه‌های معتبر و تحلیل این پدیده، تحقیقات محدودی یافت می شوند که پاسخگوی سوالات و چالش‌های موجود در تصمیم‌گیری‌های اساسی نمی‌باشند. پژوهش حاضر با هدف تبیین راهکارهای کاهش تقاضای القایی در خدمات سلامت کشور انجام شده است.روش‌ها: این مطالعه، با جستجو در منابع علمی و بین‌المللی معتبر با کلیدواژه «تقاضای القایی» و مرور اسناد بالادستی موجود، مجموعه اطلاعات درباره تعاریف تقاضای القایی و علل موثر بر آن، شیوه‌های تقاضای القایی خدمات پزشکی، چالش‌های موجود و راه های کنترل آن گردآوری شده است. همچنین یک جلسه هم‌اندیشی با حضور و کسب دیدگاه 23 نفر از مسئولین، افراد کلیدی و خبرگان کشوری برگزار گردید. یافته‌ها پس از جمع­ آوری و تکمیل، به روش کیفی تحلیل و گزارش شدند.یافته‌ها: براساس یافته‌ها، تقاضای القایی پدیده پیچیده و چندوجهی است که کارایی و تخصیص منابع ملی را خدشه‌دار کرده و علاوه ­بر برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار سلامت، باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر بیمار و اتلاف وقت او می‌شود. این پدیده، گاهی باعث درمان و تشخیص‌های غلط و عوارض طبی برای گیرندگان خدمت می شود. علل ساختاری (علل مربوط به ساختار سازمانی و ارائه خدمات، دریافت‌کنندگان خدمات و علل ناشی از سازمان‌های بیمه‌گر) و اجتماعی، زیربنای علل کلان موثر بر تقاضای القایی می ­باشند.نتیجه‌گیری: تقاضای القایی، برآیند تعامل علل درون فردی، اجتماعی و سازمانی می‌باشد که پیامدهای اجتماعی، سلامتی و اقتصادی را برای جامعه به همراه دارد و با بکارگیری راهبردهای چندگانه پیشگیری از تقاضای القایی در خدمات سلامت، قابل پیشگیری است.}, keywords_fa = {تقاضای القایی,نظام سلامت,خدمات سلامت}, url = {https://www.jmedbehrazm.ir/article_150336.html}, eprint = {https://www.jmedbehrazm.ir/article_150336_c9c26e6f7e37806142f421bc5553ccb1.pdf} }