مبارزه با حشرات در دفاع مقدس- پیشگیری از عقرب گزیدگی در جنگ تحمیلی

نوع مقاله : مروری روایتی

نویسنده

مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: عقرب‌ها گروه بزرگی از بندپایان متعلق به رده عنکبوتیان هستند و به لحاظ اینکه در مناطق مرطوب و بیابانی زندگی می­کنند و شب فعال هستند و دارای زهر کشنده ­ای می‌باشند، می­توانند برای انسان خطرناک باشند. از آنجایی که رزمندگان اسلام در مناطق بیابانی برای دفاع از سرزمین مقدسمان حضور داشتند و به­ طور معمول عملیات­ها در طی شب­ها انجام می­گرفت و احتمال عقرب گزیدگی در بین آنان وجود داشته ­است، این مقاله به بررسی پیشگیری از عقرب گزیدگی در جنگ تحمیلی می­پردازد.
روش‌ها: برای انجام این پژوهش، در کنار مطالعة کتابخانه ­ای و جستجوی پایگاه­های علمی رایانه ­ای داخل و خارج از کشور، از انجام مصاحبة علمی و شفاهی با دست­اندرکاران دانشگاهی و مسئولین مجرب امور بهداشتی دوران دفاع مقدس نیز بهره­ گیری شده است.
یافته‌ها: با عزم ملی و همکاری همگان در پیشگیری از عقرب گزیدگی توفیقات قابل ملاحظه ­ای حاصل شد به ­نحوی که گزارش­های جمع آوری شده از مراکز اورژانس­های صحرایی و بیمارستان­های منطقه جنگی حاکی از آن است که بحمدلله هیچ رزمنده­ ای در اثر عقرب گزیدکی به شهادت نرسیده است و همان اقدامات آموزش فردی برای پیشگیری از عقرب گزیدگی به رزمندگان، ساخت سنگرهای بتونی و بهسازی محیط و جمع ­آوری پسماندها و دفع بهداشتی آن­ها مؤثر بوده ­است.
نتیجه‌گیری: با تمهیدات بهداشتی و انجام تدابیر علمی در دوران دفاع مقدس از آسیب­های احتمالی ناشی از عقرب گزیدگی در بین رزمندگان جلوگیری به ­عمل آمد. بنابراین رعایت موازین بهداشتی در شرایط مشابه توصیه می­گردد. لازم است تحقیقات علمی در خصوص مبارزه با این بندپا هم در خصوص پیشگیری و درمان ادامه یابد تا از خطرات احتمالی و پیش­بینی نشده آن بکاهد.

کلیدواژه‌ها