چالش‌های امنیت سایبری درحوزه سلامت: مطالعه مروری

نوع مقاله : مروری روایتی

نویسندگان

گروه پرستاری، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران

چکیده

زمینه و هدف: با پیشرفت فن­ آوری و به دنبال آن تغییر در نحوه ثبت و ذخیره داده ­های پزشکی، چالش­ هایی در راستای حریم خصوصی و امنیت اطلاعات سلامت افراد به وجود آمده ­است که از مهمترین مباحث بحث ­برانگیز در این عصر به شمار می­رود، زیرا این داده­ ها برای افراد و نظام سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است که این چالش ­ها می­ تواند زندگی افراد را گاه به صورت مؤثر و گاه غیر مؤثر تحت تأثیر قرار دهد. هدف مقاله حاضر در ارتباط با شناسایی چالش‌های امنیت اطلاعات در حوزه سلامت است.
روش‌ها: مطالعه انجام شده نتیجه جست­وجو در پایگاه ­های Google Scholar, PubMed, SID, MagIran, Civilica, Iran doc است. مقاله‌هایی که متن کامل آن‌ها در دسترس نبود و مقالاتی که تکرار شده­ بودند و همین‌طور مقالات با ارتباط کمتر از روند مطالعاتی حذف شدند. همچنین مقالات به زبان‌های فارسی و انگلیسی از سال 2015 با استفاده از کلیدواژه‌های امنیت سایبری، حوزه سلامت، Cyber Security، Cyber Attack مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت 31 مقاله انتخاب و وارد روند مطالعه گردیدند.
یافته‌ها: بررسی‌ها نشان داد امنیت سایبری در حوزه سلامت به معنای دسترسی ایمن به اطلاعات مددجویان به‌صورت محرمانه است که چالش‌های اصلی پیش­رو شامل محرمانه‌بودن اطلاعات، حمله نفوذگران، ذخیره‌سازی ایمن داده‌ها و اشتراک‌گذاری ایمن داده‌ها است.
نتیجه‌گیری: استفاده از تکنولوژی برای ثبت و ذخیره داده‌ها و اطلاعات پزشکی علی‌رغم ذخیره‌سازی ایمن، دسترسی آسان و مزایای بسیاری که دارد با توجه به احتمال حملات سایبری می‌تواند خود به‌عنوان بزرگترین تهدید برای بیماران، تیم درمان و سیاست‌گذاران باشد.

کلیدواژه‌ها