درس‌هائی از امدادرسانی و درمان مجروحان موشک‌باران تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مرکز تحقیقات تروما، بیمارستان سینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: تعیین میزان و گستردگی تلفات انسانی ایران براثر حملات موشکی (بالستیک) در خلال 8 سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران.
روش‌ها: اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد حملات موشکی عراق به شهرهای ایران شامل موارد زیر می‌گردد: تاریخ و زمان حمله، تعداد و نوع موشک‌ها، شهرهایی که مورد هدف قرارگرفتند و تعداد مجروحین و شهدای ناشی از اصابت موشک‌ها به مناطق شهری. اطلاعات مورد نظر برای انجام این مطالعه از بانک اطلاعاتی که توسط ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران بر اساس گزارش‌های نوبه‌ای واحدهای نظامی ایران در خلال جنگ تحمیلی تشکیل شده بود، استخراج شده است.
یافته‌ها: در خلال 8 سال جنگ تحمیلی (1367-1359)، ارتش عراق تعداد 533 فروند موشک بالستیک به سوی اهدافی در خاک ایران شلیک کرد. از این تعداد، 414 موشک (% 7/77) در شهرهای ایران فرود آمد. بر اثر انفجار این موشک‌ها، 2312 شهروند ایرانی به شهادت رسیده و 11625 نفر دیگر مجروح شدند. 3 نوع از موشک‌های بالستیک در این حملات مورد استفاده قرار گرفت: فراگ 7، اسکاد بی، الحسین (یک مدل ارتقاء یافته موشک اسکاد). 27 شهر در ایران هدف این حملات موشکی بودند. بیشترین تعداد شهدا از شهرهای دزفول و تهران گزارش شده است. حملات موشکی عراق به مدت 90 ماه (2748 روز) ادامه داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه ما ضرورت انجام بررسی‌های وسیع در خصوص نتایج روانشناسی حملات موشکی عراق در میان بازماندگان این حملات در 27 شهر کشور اشاره دارد.