ویژگی های بیمارستان صحرایی ایده آل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 اداره بهداشت، امداد و درمان ستادکل نیروهای مسلح، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در طول سالیان گذشته بیمارستان‌های صحرایی (Field Hospitals) برای کمک به ارائه خدمات سریع­تر و مطلوب­تر درمانی و نجات جان انسان­ها در زمان جنگ و بلایای طبیعی در نزدیکی محل حادثه به وجود آمده و توسعه یافته‌اند. از آنجایی که بیمارستان صحرایی می­بایست بسیاری از تجهیزات پزشکی، نیروی انسانی و فضاهای درمانی را دارا باشد، احتیاج به چارچوب و ویژگی­های خاصی دارد. هدف این مطالعه ارائه این ویژگی­ها برای ساخت بیمارستان صحرایی مطلوب بوده که نتایج آن می­تواند به عنوان یک الگوی عملی و قابل تعمیم برای بهره­ وری ساخت بیمارستان صحرایی ایده ­آل در ایران و سایر نیروهای مسلح دنیا مورد استفاده قرار گیرد.
روش‌ها: مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوای اسناد و با توجه به تجربه نویسندگان و مشاهدات میدانی انجام شد. ابتدا با مرور منابع الکترونیک، تمامی اسناد و مقالات موجود مرتبط با ویژگی­های یک بیمارستان صحرایی ایده ­آل شناسایی شد. انتخاب اسناد به صورت هدفمند و با در نظرگرفتن ملاک­های چهارگانه JUPP صورت گرفت. پس از غربالگری چند مرحله ­ای نهایتاً 85 سند انتخاب و پس از کدگذاری آنالیز انجام شد.
یافته‌ها: ویژگی­های ایده ­آل برای برپایی یک بیمارستان صحرایی به­ منظور ارائه خدمات درمانی مطلوب به مجروحین و مصدومین ناشی از جنگ و یا حادثه در 40 زمینه شناسایی و ثبت شد.
نتیجه‌گیری: بیمارستان­های صحرایی مدرن، به روز و جامع­تر در پاسخگویی مناسب به نیازمندی­های مأموریتی در جنگ­ها و یا حوادث می­تواند جان مجروحان و مصدومان را نجات و موجب ارتقاء بهبود انجام فرایند درمان شود. این ویژگی­ها شامل: دارا بودن تمام استانداردهای عملکردی یک بیمارستان، خودکفا و خوداتکا بودن، قرارگرفتن در داخل یک شبکه، دارا بودن سامانه پزشکی از راه دور (Telemedicine) پیشرفته، مأموریت محوربودن، قابلیت حمل و نقل آسان، دارای کاربرد چندگانه، دارا بودن تجهیزات ویژه اعمال جراحی حیات بخش در مقیاس بالا، دارا بودن اتاق و سیستم فرماندهی و کنترل .... می­باشد.

کلیدواژه‌ها