بررسی بیماری‌های شایع در مراسم اربعین و راهکارهای پیشگیری

نوع مقاله : مروری روایتی

نویسنده

مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: مراسم اربعین یکی از بزرگ­ترین و باشکوه‌ترین تجمع انبوه در دنیا محسوب می‌شود. همه ساله میلیون‌ها نفر در حد فاصل نجف اشرف و کربلا راهپیمایی می‌نمایند و در روز اربعین حسینی علیه السلام در کربلا گرد هم می‌آیند و با حضرت سیدالشهدا علیه السلام و شهدای کربلا تجدید عهد می‌نمایند و یاد و خاطره شهدای کربلا را گرامی می‌دارند. بدیهی است که در این تجمع بزرگ و میلیونی افراد مختلفی اعم از خردسال، نوجوان، جوان، میان­سال و سالمند با فرهنگ و گویش‌های مختلف با سطح سلامت متفاوت حضور دارند لیکن همگی به عشق حضرت امام حسین(ع) و شهدای کربلا تحت هر شرایطی اعم از گرما و یا سرما به این امر عبادی همت می‌گمارند. این مقاله به بررسی بیماری‌های شایع در مراسم اربعین در گذشته و راهکارهای پیشگیری از آن در آینده می پردازد.
روش‌ها: این مقاله با استفاده از تجارب نویسنده و مطالعات میدانی در کنار بررسی متون و گزارش­ های رسمی و بهره ­گیری از پایگاه ­های علمی اجرا شده است.
یافته‌ها: نتایج بررسی مطالعات انجام شده در این خصوص بیانگر آن است که غیر از دوران شیوع بیماری کووید-19، سایر بیماری­ ها در طول دوره مراسم اربعین مشتمل بر گزارش­ های موردی از اختلالات گوارشی و عصبی-عضلانی و عفونت­ های تنفسی شایع و در موارد جزیی اختلالات پوستی و حوادث ترافیکی بوده است.
نتیجه‌گیری: با عنایت به تأکید آموزه­ های اسلامی به رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی، علی­رغم ازدحام جمعیت و تراکم بیش از حد معمول تردد در این ایام ویژه، غیر از گزارش­ هایی از بروز بیماری­ های مرسوم و قابل انتظار در پژوهش­ های انجام شده که در بین آن­ ها بیماری­ های حاد گوارشی سهم بسیار اندکی را داشته­ اند، با این وجود به نظر می­ رسد باید تمهیدات لازم برای پیشگیری و یا مواجهه با هر گونه فوریت ­های پزشکی و بهداشتی، مد نظر تمامی مسئولین دست اندرکار برگزاری مراسم قرار گیرد. 

کلیدواژه‌ها