روش های بهبود عملکرد در نیروهای نظامی

نوع مقاله : مروری روایتی

نویسنده

گروه فارماکولوژی و سم شناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: انسان همواره تلاش زیادی کرده است تا توانمندی ­های جسمانی خود را با استفاده از هر آنچه به ذهنش می ­رسیده است افزایش دهد. در تاریخ جنگ ­های معاصر بشری نیز نشانه ­های زیادی از کاربرد موادی توسط سربازان دارد که آن­ ها را برای نبردهای بی ­رحمانه آماده می­ کرده است. امروزه نیز انسان همچنان این آرزو را دنبال می­ کند و قصد دارد از خود موجودی بی ­نقص و نامیرا بسازد. در دهه­ های اخیر و به­ موازات رشد تکنولوژی این آرزو با سرعت بیشتری به­ خصوص در نیروهای نظامی با حدت و شدت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر نیروهای نظامی از روش ­های بسیار متنوعی برای ارتقای عملکرد سربازان خود استفاده می­ کنند. هدف اصلی این اقدامات ضمن افزایش توانمندی­ های نیروهای خودی غلبه آسان­تر بر دشمن است.
روش‌ها: در این مطالعه از روش بررسی متون منتشر شده در منابع قابل دسترس با بهره ­گیری از متون کتابخانه ­ای و پایگاه­ های رایانه­ ای استفاده شده است. مقالات منتشر شده در مورد روش ­های بهبود عملکرد نیروهای نظامی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: استفاده از روش­ های افزایش توانمندی نیروهای نظامی در دهه ­های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. این روش ­ها عمدتاً به دو دسته استفاده از ابزارهای فیزیکی، ربات­ ها، روش ­های تأثیرگذار بر سیستم اعصاب مرکزی، تغییرات ژنتیکی و یا استفاده مستقیم از داروها و مواد شیمیایی تقسیم ­بندی می ­شوند. با این وجود به­ دلیل هزینه­ های مرتبط با تولید اسکلت­ های خارج بدنی به­ نظر می­ رسد کاربرد آن ­ها در حال حاضر فقط محدود به نیروهای ویژه نظامی شود. استفاده از داروها و مواد شیمیایی متداول­ترین روش ارتقای توانمندی در نیروهای نظامی است. همچنین تلاش می­ شود تا با دخالت در سیستم عصبی انسان در توانمندی ­های روانی نیروها در شرایط حساس عملیاتی تداخل نمایند.
نتیجه‌گیری: در میادین نبرد نیروهای نظامی نیازمند اتخاذ تصمیمات سریع، هوشیاری در سطح ایده ­آل، تقویت حافظه و اجرای مسئولیت ­های چندگانه هستند. با این وجود توجه بیش از اندازه به افزایش توانمندی ­های غیرعادی سربازان با استفاده روزانه از داروها و یا ابزارهایی مانند اسکلت­ های خارج بدنی ممکن است اصولاً ماهیت جنگ­ های آینده را کاملاً متحول کند. سرعت روزافزون رشد روش­ های افزایش توانمندی سربازان ممکن است باعث شود که سربازان آینده افرادی باشند که خواب و ترس ندارند، هر نوع ماده ­ای را به عنوان غذا مصرف می ­کنند، از طریق تله ­پاتی با یکدیگر ارتباط برقرار می­ نمایند و به­ راحتی از دیوارها و موانع فیزیکی عبور می­ کنند. البته استفاده از روش­ های مختلف افزایش عملکرد نیروهای نظامی سؤالات و ابهامات زیادی را از نظر سلامتی نیروها، رفتارهای انسانی آنان و جنبه­ های قانونی، حقوقی و اخلاقی ایجاد کرده است.

کلیدواژه‌ها