مروری بر عوامل سلامت در طب ایرانی

نوع مقاله : مروری روایتی

نویسنده

پردیس بین الملل رامسر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، رامسر، ایران

چکیده

زمینه و هدف: طب ایرانی، مکتب طبی است که بر حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری­ ها با روش­ های بر گرفته از تعالیم اسلام و معصومین علیهم السلام تاکید دارد. احیا و کاربردی­ سازی این توصیه­ ها می ­تواند باعث کاهش چشمگیر بیماری­ ها و ارتقای سلامت گردد.
روش‌ها: با مراجعه به منابع معتبر از جمله دانشنامه احادیث پزشکی، حلیه ­المتقین و رساله طب­ الرضا علیه ­السلام، سرفصل­ های اصلی حفظ سلامت و چند مثال از هر حیطه جمع ­آوری گردیده است.
یافته‌ها: بر اساس تعالیم اسلام شفا در حرام نیست. تاکید بر پیشگیری است و توجه به درمان، در مرحله بعدی قرار گردد. توجه به مزاج، اساس حفظ و بازگرداندن سلامت بوده و رژیم غذایی و پرهیز مناسب، نقش محوری دارد. غذاها و داروها، آداب و رفتارها و عوامل معنوی از ابزارهای آن هستند.
نتیجه‌گیری: طب ایرانی یک مکتب جامع طبی است. طیف گسترده توصیه ­های مادی و معنوی، حتی در کوچکترین جنبه­ های زندگی فردی و اجتماعی، که گاه در نگاه اول بی اهمیت جلوه می ­کنند، نشانه دید همه جانبه ­نگر این مکتب است. توصیه می ­شود تحقیقات عمیق و ریشه ­ای درباره اجزای مختلف این طب انجام شود، تا زمینه برای احیا و استفاده در نظام سلامت فراهم گردد. 

کلیدواژه‌ها